Wil je de kwaliteit van het onderwijs versterken, dan moet je bij de basis beginnen: de kwaliteit van de leraren. Dat doet de Stichting leerKRACHT door een verbetercultuur te creëren op scholen. Hun aanpak bestaat uit twee belangrijke elementen die samen de problemen in het voortgezet onderwijs aanpakken:
De deelnemende scholen doorlopen in een periode van twee jaar een intensief programma waarbij docenten wekelijks met de vier leerKRACHT-instrumenten aan de slag gaan (bordsessie, gezamenlijk lesontwerp, stem van de leerling, lesbezoek & feedback) en daarbij begeleid worden door bijeenkomsten met andere scholen, metingen, ondersteuning op de eigen school door Expertcoaches. In twee jaar bouwen de deelnemende scholen een verbetercultuur. Die blijft, ook nadat de ondersteuning stopt.
Met de steun van het Gieskes-Strijbis Fonds gaat Stichting leerKRACHT hun methode doorontwikkelen en verbeteren, zodat de leerKRACHT-aanpak in de komende jaren op nog meer scholen kan worden toegepast.