Maya Fridman
Over de kunstenaar
Musicus, medium, priesteres. Voor Maya Fridman (1989) betekenen deze woorden nagenoeg hetzelfde. Muziek is magie, vindt ze. En als uitvoerder neemt ze het publiek graag mee naar die andere, magische wereld. Zo maakt ze van elk concert een bijna religieus ritueel.
Welbeschouwd zijn er twee Maya’s. De klassieke Maya Fridman studeerde cello in Rusland en Nederland. Ze won in 2019 de Dutch Classical Talent Award. Ze kreeg een residentie aangeboden in de Utrechtse concertzaal TivoliVredenburg. Ook de festivals Gaudeamus en November Music gaven haar de vrije teugel. Ze speelde cello en zong, prevelde en gilde, stak kaarsen aan en wekte geuren op. Gaandeweg groeide er een tweede Maya: de alternatieve. Die schrijft als een singer-songwriter haar eigen tekst en muziek. In 2023 verscheen haar eerste alternatieve album, The Power of Indifference, op haar lijflabel TRPTK.
Fridman werkt graag samen met andere kunstenaars. Na de Russische aanval op Oekraïne organiseerde ze benefietconcerten. Ze richtte de stichting TRIDA op, voor hulp aan kunstenaars in nood. Daarnaast is er een Maya Fridman Foundation, voor avontuurlijke, multidisciplinaire projecten. En dan werkt ze ook nog aan een proefschrift. Onderwerp: de ritualisering van de concertpraktijk. Want alles vloeit samen bij Maya Fridman. Musicus, medium, priesteres.
adviescommisie
“Celliste Maya Fridman heeft zich in de afgelopen jaren niet alleen geprofileerd als een buitengewoon begaafd musicus, maar ook als iemand die verder kijkt dan de reguliere concertpraktijk. Bovendien voert ze daarnaast begeesterd actie om een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne. In het spoor van artiesten als Tomoko Mukaiyama en Particia Kopachinskaya, maar toch ook met een geheel eigen stijl, heeft ze de concertpraktijk verrijkt door verder te kijken dan het eigen genre, in ontmoeting met andere kunstvormen, andere domeinen en andere genres. Het concert als ritueel speelt daarin regelmatig een centrale rol. Muziek als meditatie. Een zaal als een tempel. Fridman heeft de moed het publiek te leiden door ervaringen die verder gaan dan het louter muzikale, maar welhaast spiritueel lijken. De adviescommissie kijkt met nieuwsgierigheid uit naar de verdere ontwikkeling van deze vrouw, die het embleem talent voorbij lijkt en nog zoveel in haar mars heeft.”