Stichting Questionmark

Brancheafspraak eiwittransitie supermarkten

Bezoek project website

Supermarkten kunnen met hun aanbod en marketing mensen helpen om minder dierlijk en meer plantaardig te eten om zo de eiwittransitie vorm te geven. Het doel van dit project is een transformatie binnen de marketing van supermarkten, die consumenten beïnvloedt in hun keuzes. Het effect daarvan zal een verschuiving zijn binnen de verkoop van eiwitrijke producten, naar een verlaging van dierlijke producten en een verhoging van plantaardige eiwitproducten.

Dit project is het eerste in zijn soort dat wil komen tot afspraken met supermarkten over hun bijdrage aan de eiwittransitie. De aanpak van het project behelst enerzijds het bij elkaar brengen van bereidwillige supermarktketens om te komen tot een indicator voor de eiwittransitie (aandeel dierlijk vs. plantaardig in de omzet van de verkoop) waarop zijzelf jaarlijks kunnen rapporteren, en een maatregel voor het versnellen van de eiwittransitie in supermarkten die branche-breed wordt doorgevoerd, met 'toestemming' van de ACM.

Met de bijdrage van het Gieskes-Strijbis Fonds kunnen Stichting Questionmark en Stichting Natuur & Milieu de supermarkten aan tafel krijgen en begeleiden naar het ultieme doel: de brancheafspraak.

Brancheafspraak eiwittransitie supermarkten
Projecteigenaar
Charlotte Linnebank
Organisatie
Stichting Questionmark
Looptijd
2023
-
2024
Totale donatie
213.814

GERELATEERDE PROJECTEN