Stichting leerKRACHT
leerKRACHT: creëren van een verbetercultuur op scholen
Wil je de kwaliteit van het onderwijs versterken, dan moet je bij de basis beginnen: de kwaliteit van de leraren. Dat doet de Stichting leerKRACHT door een verbetercultuur te creëren op scholen. Hun aanpak bestaat uit twee belangrijke elementen die samen de problemen in het voortgezet onderwijs aanpakken:
- Versterken van leraren. Leraren werken in teams samen om elke dag samen het onderwijs te verbeteren. Dat doen ze door wekelijks in zogenaamde ‘bordsessies’ samen doelen en verbeteracties te bedenken, daarna lessen voor te bereiden en elkaar feedback te geven op die lessen.
- Leerlingen actief betrekken. Leerlingen worden actief betrokken bij het realiseren van onderwijsdoelen en het verbeteren van het onderwijs. Dat doen zij door in ‘leerlingenarena’s’ hun leraren feedback te geven maar ook door zelf met hun eigen klas met ‘bordsessies’ te starten en die om de beurt te leiden.
De deelnemende scholen doorlopen in een periode van twee jaar een intensief programma waarbij docenten wekelijks met de vier leerKRACHT-instrumenten aan de slag gaan (bordsessie, gezamenlijk lesontwerp, stem van de leerling, lesbezoek & feedback) en daarbij begeleid worden door bijeenkomsten met andere scholen, metingen, ondersteuning op de eigen school door Expertcoaches. In twee jaar bouwen de deelnemende scholen een verbetercultuur. Die blijft, ook nadat de ondersteuning stopt.
Met de steun van het Gieskes-Strijbis Fonds gaat Stichting leerKRACHT hun methode doorontwikkelen en verbeteren, zodat de leerKRACHT-aanpak in de komende jaren op nog meer scholen kan worden toegepast.