MAISON the FAUX
Over de kunstenaar
In 2013 startten Joris Suk en Tessa de Boer, vers van de mode-opleiding bij Artez in Arnhem, hun merk MAISON the FAUX. Wat begon als een modehuis met interdisciplinaire elementen, is nu uitgegroeid tot een creatieve studio ‘die zich voordoet als een modehuis’ met shows over de hele wereld en grootheden als Lady Gaga die hun ontwerpen dragen. De Boer en Suk onderzoeken nieuwe vormen van mode door middel van beleving, interactie en performativiteit. Het werk wordt bepaald door de multidisciplinaire aanpak; performance art, mode & kostuumontwerp en decor & interieurontwerp zijn geen afzonderlijke werelden meer maar komen samen in de zoektocht naar de perfecte synergie. Het creëren van shows, toneelstukken, ervaringen, collecties, ruimtes en nog veel meer, nodigen het publiek uit om deel uit te maken van het MAISON the FAUX-universum. MAISON the FAUX creëert FAUXperiences: totaalbelevingen die het publiek uitdagen om de wereld in een nieuw licht te zien.
Sinds de lancering heeft MAISON the FAUX werk gepresenteerd op verschillende platforms zoals Amsterdam Fashion Week, Tokyo Fashion Week, Los Angeles Fashion Week en New York Fashion Week. En werkte MAISON the FAUX in opdracht van voor partners als het Centraal Museum in Utrecht, Club Guy & Roni in Groningen, festival Down the Rabbit Hole en het Schauspielhaus Frankfurt.
In 2020 is MAISON the FAUX een vierjarig makers traject gestart bij het Noord Nederlands Toneel/Club Guy & Roni en interdisciplinair Productiehuis De Nieuwe Oost. Dit resulteerde in een performance “12” in het Compagnietheater in samenwerking met kunstenaar Stef Van Looveren en enkele residenties in samenwerking met onder andere food designer Katja Gruijters.
Toelichting Adviescommissie
MAISON the FAUX is genomineerd vanwege het letterlijk en figuurlijk grenzeloze universum dat zij vormgeven, dat bevrijdend, taboedoorbrekend, erkennend en speels is. Niet gehinderd door de conventionele schotten tussen kunstdisciplines zijn hun presentaties toonbeeld van een avontuurlijke geest. Daarnaast trekken ze interdisciplinariteit ook door naar een online platform. Om een van hun termen te gebruiken: ze horen thuis in een generatie die “interdisciplinair native” is. Ergens tussen beeldende kunst en theater, communiceert wat De Boer en Suk maken met popcultuur, muziekvideo’s en oversized musicals, ergens op de tegenstrijdige lijn tussen strikt concept en maximalisme. Het werk is geworteld in de grote fascinatie voor wat REAL en FAKE is, met een groot gevoel voor humor en zelfspot, gecombineerd met een diepe liefde voor mode. De eclectische aanpak wordt weerspiegeld in de mensen met en voor wie ze werken. Diversiteit en queerness zijn vanzelfsprekend, niet gezocht. Op inspirerende wijze dragen De Boer en Suk bij aan een inclusief podium in kunst en samenleving.